Chodzi o przywrócenie do życia minimum przynależne ponad połowie mieszkańców Lublina
Od niepamiętnych czasów, otrzymany przeze mnie wniosek, który został skierowany do Komitetu Rewitalizacji Miasta Lublin, jest jednym z nielicznych, tak merytorycznych, że kładzie na przysłowiowe łopatki wszystkie artykuły sponsorowane i reklamy — zlecane przez potencjalnego dewelopera w obszarze byłego poligonu wojskowego nazwanego Górki Czechowskie przez mieszkańców Lublina.
- Lublin, 18 grudnia 2018 roku
Sławomir Pawłowski
Porozumienie Obrony Lublina
Przedstawiciel mieszkańców w
Komitecie Rewitalizacji Miasta Lublina
Komitet Rewitalizacji Miasta Lublina
Uwagi do Diagnozy delimitacyjnej w zakresie środowiskowym oraz wyznaczenia obszarów zdegradowanych i rewitalizacji w Lublinie.
Diagnoza delimitacyjna przygotowana na zlecenie Urzędu Miasta Lublin na potrzeby wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji w Lublinie pomija najważniejsze kwestie środowiskowe podnoszone podczas dyskusji publicznych oraz w składanych wnioskach i uwagach do Programu Rewitalizacji Miasta.
Niezwykle ważne, wymienione w diagnozie delimitacyjnej negatywne zjawiska o charakterze środowiskowym takie jak zły stan jakości powietrza, czy też lokalne wyspy ciepła, nie zostały włączone do opracowania ze względu na brak, zdaniem Urzędu Miasta, szczegółowych danych w rozkładzie umożliwiającym zróżnicowania wewnątrz miejskie.
Podejściu takiemu i podjętej decyzji o pominięciu ww. negatywnych zjawisk przeczy stan faktyczny w postaci:
a) prognozy oddziaływania na środowisko nowego projektu Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego,
b) zapisów Aktualizacji Programu Ochrony Powietrza dla aglomeracji lubelskiej uchwalonego w listopadzie ubiegłego roku przez Sejmik Województwa Lubelskiego,
c) dokumentów wytworzonych na potrzeby Antysmogowego Panelu Obywatelskiego,
prognoz oddziaływania na środowisko i projekt Planu adaptacji do zmian klimatu Miasta Lublin do roku 2030,
d) Rocznej Oceny Jakości Powietrza za rok 2017 opublikowanej przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Lublinie.
Wszystkie wymienione wyżej dokumenty jednoznacznie definiują obszar miasta i określają ilość mieszkańców eksponowanych na ponadnormatywne rokroczne przekroczenie poziomu pyłów zawieszonych PM2,5 i PM10 oraz wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych Benzo(a)Piren. Obszar 147 km kwadratowych i 339 850 mieszkańców, których dotyczą ww. przekroczenia oraz mapy wrażliwości i zagrożeń klimatycznych – każą na nowo wyznaczyć obszary zdegradowane i wpisać je w Program Rewitalizacji Lublina.
Jednym z głównych obszarów wymagającym specjalnej troski jest teren byłego poligonu wojskowego zwanego potocznie Górki Czechowskie, który, pomimo stosownych wniosków Rady Dzielnicy Czechów Południowy, petycji i wystąpień organizacji pozarządowych oraz grup nieformalnych, rekomendacji Antysmogowego Panelu Obywatelskiego czy też uwag i wniosków niezrzeszonych mieszkańców Lublina, nadal jest pomijany w ogólnomiejskich planach rewitalizacyjnych, ochrony środowiska naturalnego i poprawy jakości życia mieszkańców.
Stan ten potwierdziła Rada Miasta Lublin w swojej uchwale nr 441/XXXII/2017 z dnia 7 września 2017 roku, uznającej skargę na Prezydenta Miasta Lublin za brak właściwego nadzoru nad tworzeniem Programu Rewitalizacji Gminy Lublin na lata 2017-2023.
Objęcie całego niezurbanizowanego jeszcze obszaru tzw. Górek Czechowskich Programem Rewitalizacji Gminy Lublin, poza korzyściami dla mieszkańców, pozwoli także prezydentowi dr Krzysztofowi Żukowi wywiązać się z ww. zobowiązania do usunięcia uchybień wskazanych w skardze, a przede wszystkim pozwoli ocalić dla ponad połowy mieszkańców Lublina przynależnych im otwartych terenów zielonych wynoszących 100 ha dostępnych dla każdego człowieka w odległości mniejszej niż 5 km od domu/mieszkania.
Aspekty z jednej strony związane z degradacją wartości przyrodniczych ww. obszaru naszego miasta, a z drugiej strony z koniecznością ochrony i poprawy jakości powietrza oraz adaptacją Lublina do zmian klimatu są poza wszelką oceną i dyskusją.
Warto przypomnieć tylko niektóre opracowania, wnioski, postulaty i rekomendacje, które w sposób niemal kompletny takie stanowisko uzasadniają.
Są to m.in.:
1. Opinia (Uchwała) Rady Dzielnicy Czechów Południowy ws. Programu Rewitalizacji Lublina,
2. Skarga na Prezydenta Miasta Lublin ws. braku właściwego nadzoru nad tworzeniem Programu Rewitalizacji Miasta Lublin na lata 2017-2023 ,
3. Uchwała Rady Miasta Lublin ws. uznania skargi na Prezydenta Miasta Lublin ws. braku właściwego nadzoru nad tworzeniem Programu Rewitalizacji Miasta Lublin na lata 2017-2023,
4. Prognoza oddziaływania na środowisko do nowego projektu SUiKZP
5. Aktualizacja Programu Ochrony Powietrza dla aglomeracji lubelskiej
6. Roczna ocena jakości powietrza województwa lubelskiego za 2017 rok
7. Komunikat WiOŚ o przekroczeniu zanieczyszczeń w 2018 roku oraz obszar i ilość mieszkańców eksponowanych na ponadnormatywne zanieczyszczenie powietrza
8. Rekomendacje Panelu Obywatelskiego w sprawie smogu w Lublinie
9. Główny Instytut Górnictwa, Centrum Szkoleniowo-Informacyjne, Zakład Ochrony Wód: Przykłady systemowych ulepszeń nakierowanych na międzysektorową integrację w zarządzaniu zasobami przyrodniczymi: str. 11
10. Plan Adaptacji do zmian klimatu Miasta Lublin do roku 2030: od str. 81 - Wrażliwość mieszkańców i miasta na zmiany klimatu
Koszty społeczne i ekonomiczne ewentualnego nieuwzględnienia powyższych uwag i wniosków nie mogą obciążać odpowiedzialnością interesariuszy i członków Komitetu Rewitalizacji, a w przypadku ich zlekceważenia lub pominięcia jedynie władze samorządowe naszego miasta.
Z poważaniem,
Sławomir Pawłowski
/-/
Porozumienie Obrony Lublina
Przedstawiciel mieszkańców
w Komitecie Rewitalizacji Miasta Lubina