Oficjalna strona Bezpartyjnej Obywatelskiej Inicjatywy

Portal wyborczy lubelskich kandydatów na miarę XXI wieku

Umiesz liczyć? Licz na siebie!

E-mail poniższej treści wysłałem w dniu dzisiejszym do wszystkich Radnych Gminy Lublin obecnej jeszcze kadencji oraz większości lokalnych mediów:

"Szanowni Państwo,

W dniu dzisiejszym złożę w BOM Urzędu Miasta Lublin załączony list otwarty z apelem o odrzucenie wniosku Prezydenta Miasta o zmianę uchwały budżetowej na 2014 rok - druk nr 1513-1/Projekt z dnia 5 listopada 2014 r., w zakresie podwyższenia kapitału akcyjnego Spółki Port Lotniczy Lublin S.A., o kwotę 5 milionów złotych z przeznaczeniem na wykup pierwszej raty emisji obligacji o wartości 180 milionów złotych, które od PLL S.A. jako emitenta kupił Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

Jednocześnie w tym samym liście otwartym zwracam się do Państwa o odrzucenie projektu uchwały w sprawie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2014 rok - druk nr 1515-1/Projekt z dnia 6 listopada 2014 r., i rozpisanie stosownego konkursu na wybór podmiotu, który umożliwi w pełni niezależne i rzetelne badanie sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2014 rok.

 

Wyrażam tym samym jako podatnik i mieszkaniec naszego miasta obywatelską nadzieję, iż nie podejmiecie żadnych decyzji, które swoimi finansowymi i prawnymi skutkami oraz konsekwencjami mogłyby obciążyć Radę Miasta Lublin następnej kadencji.

 

Z poważaniem,

Andrzej Filipowicz

Bezpartyjny obywatel Miasta Lublin"

 

Pełna treść listu otwartego znajduje się poniżej:

 

Przewodniczący Rady Miasta

Radni Gminy Lublin

 

List otwarty

 

Jako bezpartyjny mieszkaniec, a zarazem podatnik miasta Lublin zwracam się do wszystkich Radnych Gminy Lublin o odrzucenie wniosku Prezydenta Miasta o zmianę uchwały budżetowej na 2014 rok - druk nr 1513-1/Projekt z dnia 5 listopada 2014 r., w zakresie podwyższenia kapitału akcyjnego Spółki Port Lotniczy Lublin S.A., o kwotę 5 milionów złotych z przeznaczeniem na wykup pierwszej raty emisji obligacji o wartości 180 milionów złotych, które od PLL S.A. jako emitenta kupił Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

Pragnę nadmienić, iż organy w/w Spółki otrzymały absolutorium od przedstawiciela prezydenta na WZA i to w sytuacji, kiedy strata finansowa za 2013 rok przekroczyła kwotę 30,5 miliona złotych. Według opinii biegłego rewidenta na dzień 31 grudnia 2013 roku łączna kwota: niepokrytych strat z lat poprzednich oraz strata netto 2013 roku wyniosła 68.483.970,17 i przekroczyła sumę: kapitału zapasowego, rezerwowego oraz 1/3 kapitału zakładowego Spółki, co w myśl dyspozycji w art. 397 §1 Kodeksu spółek handlowych obliguje Zarząd do niezwłocznego zwołania Zgromadzenia Wspólników  w celu podjęcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia Spółki.

 

Podjęta przez Prezydenta Miasta Lublin kolejna inicjatywa wyasygnowania środków publicznych na rzecz spółki prawa handlowego z dominującym akcjonariatem Gminy Lublin przy braku aktualnej informacji o jej kondycji finansowej oraz ukrytymi wcześniej uwagami biegłego rewidenta do sprawozdania finansowego zarządu PLL S.A., powinna zostać odrzucona lub zawieszona do czasu wyjaśnienia przyczyn tak olbrzymich strat oraz dodatkowej emisji obligacji w kwocie wykupu 17 milionów złotych, których zapadalność przypadała na dzień 31.03.2014 roku i to w sytuacji ciągłego zapewniania, że stale rośnie ilość operacji lotniczych oraz odprawianych pasażerów.

 

Według przybliżonych szacunków strata skumulowana PLL S.A. na dzień 31.12.2014 roku przekroczy 100 milionów złotych i spowoduje osiągnięcie ujemnej wartości kapitału własnego, a co za tym idzie formalną kwalifikację do zgłoszenia wniosku o upadłość.

 

Również ze względów czysto merytorycznych apeluję do wszystkich Radnych Gminy Lublin o odrzucenie projektu uchwały w sprawie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2014 rok - druk nr 1515-1/Projekt z dnia 6 listopada 2014 r.

 

Powyższy projekt uchwały wskazuje podmiot wyłoniony przez przewodniczącego rady miasta i to kolejny już raz bez publicznego konkursu czy też przetargu. Wskazany w projekcie uchwały podmiot badał również w latach ubiegłych sprawozdanie finansowe prezydenta naszego miasta oraz za ubiegły rok obrachunkowy, w którym pominął sytuację finansową PLL S.A. przytoczoną na początku tego listu otwartego.

 

Podmiot wskazany w projekcie uchwały badał również sprawozdanie finansowe Spółki z dominującym jeszcze akcjonariatem miasta, w stosunku do której podjęliście już decyzję o zbyciu wszystkich akcji i to w sytuacji kiedy biegły z w/w podmiotu antydatował swoje uwagi do wcześniej zbadanego sprawozdania finansowego tej spółki. Ten sam podmiot badał również sprawozdania finansowe innych spółek, dla których nasze miasto jest dominującym lub jednoosobowym akcjonariuszem lub udziałowcem.

 

Prezes tego podmiotu zasiada również w radzie nadzorczej jeszcze innej spółki z dominującym akcjonariatem naszego miasta – spółki, wobec której KRS prowadzi postępowanie przymuszające do złożenia sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrachunkowy, sprawozdania finansowe za 2011 i 2012 rok złożone zostały w KRS dopiero w ponad pół roku od przewidzianego prawem terminu, a dokapitalizowania ujawniane były po terminie przewidzianym Kodeksem handlowym. Sytuacja sama w sobie wskazuje zaś na konflikt interesów z jednej strony członka rady nadzorczej, a z drugiej strony audytora organu, który powołał go do organu nadzoru tej spółki.

 

Ten sam podmiot w swojej opinii z badania sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2013 rok pominął fakt osiągnięcia ujemnej wartości kapitału własnego przez dwie spółki z dominującym akcjonariatem naszego miasta oraz nie złożenia przez te spółki sprawozdań finansowych w KRS w stosownym terminie, a tym samym jakby zaakceptował poświadczenie nieprawdy przez prezydenta naszego miasta, iż jednostki Gminy Lublin przestrzegały wszelkich przepisów prawa, których naruszenie w sposób istotny mogło wpłynąć na zbadane sprawozdanie.

 

W czasie przeprowadzonej przeze mnie rozmowy telefonicznej z prezesem podmiotu w wskazanego w uchwale do badania sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2014 rok padło jednoznaczne stwierdzenie, że spółki nie dostarczyły swoich sprawozdań do dnia zakończenia badania bilansu naszego miasta, co stoi w całkowitej sprzeczności z opinią tego samego biegłego rewidenta wyrażoną w Raporcie do badania sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2013 rok oraz zawartej tam informacji o oświadczeniu prezydenta naszego miasta tj. w punkcie 5. Dostępność danych i oświadczenia Gminy Lublin.

 

Mając powyższe na uwadze apeluję do całej Rady o odrzucenie wniosku Prezydenta Miasta o zmianę uchwały budżetowej na 2014 rok - druk nr 1513-1/Projekt z dnia 5 listopada 2014 r., w zakresie podwyższenia kapitału akcyjnego Spółki Port Lotniczy Lublin S.A., co najmniej do czasu uzyskania pełnej informacji o aktualnej sytuacji ekonomicznej tej Spółki i weryfikacji kosztów jej działalności, które geometrycznie przewyższają przychody.

 

Jednocześnie apeluję do całej Rady miasta Lublin o odrzucenie projektu uchwały w sprawie wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2014 rok - druk nr 1515-1/Projekt z dnia 6 listopada 2014 r., i rozpisanie stosownego konkursu na wybór podmiotu, który umożliwi w pełni niezależne i rzetelne badanie sprawozdania finansowego Gminy Lublin za 2014 rok.

 

Z poważaniem

Andrzej Filipowicz

Lublin, 19 listopada 2014 roku

(dane teleadresowe do wiadomości portalu)

 

Post scriptum

Wyniki głosowań w sprawie w/w uchwał nie są jeszcze znane, ale i tak nie przykryją one faktu, że prezydent wspólnie z przewodniczącym rady miasta dokonali naruszenia art. 238 ust. 1 u.f.p(Ustawy o finansach publicznych), która nakazuje, by organ wykonawczy(prezydent) przedłożył organowi stanowiącemu(rada gminy) w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem.

 

Widocznie prezydent i przewodniczący rady miasta uznali, że tuż przed wyborami pełna świadomość obywateli , co ich czeka w przyszłym roku może nie być wskazana i postanowili w/w dokumenty ukryć, bo w BiP znalazły się 17.11.14, czyli dopiero dzień po... wyborach.

 

Bez względu na motywację tych dwóch samorządowców faktem bezspornym jest, że swoimi działaniami bądź zaniechaniami dokonali naruszenia art. 238 ust. 1 u.f.p(Ustawy o finansach publicznych).

 

Żeby nie było, że się czepiam, to delikatnie przypominam, że na akceptacji zła zawsze wyrasta jeszcze większe zło.

 

Wyniki głosowań związanych z w/w listem otwartym przed podjętą w tym zakresie interwencją.

Wystąpienie związane z wykazem głosowań w sprawie w/w listu otwartego.

Odpowiedź związana z wykazem głosowań w sprawie w/w listu otwartego.

Wyniki głosowań związanych z w/w listem otwartym po podjętej w tym zakresie interwencji.

 

Niby te same, a jakże inne zestawienie ;)