Oficjalna strona Bezpartyjnej Obywatelskiej Inicjatywy

Portal wyborczy lubelskich kandydatów na miarę XXI wieku

Głosowanie nad wnioskiem o absolutorium

Komisja Rewizyjna

Komisja Budżetowa

Radni Gminy Lublin

 

List otwarty

 

Jako bezpartyjny mieszkaniec naszego miasta żyjący tu od ponad 56 lat, zwracam się do Komisji Rewizyjnej, Komisji Budżetowej i wszystkich Radnych Gminy Lublin o odrzucenie sprawozdania Prezydenta Miasta oraz nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta Lublin za 2013 rok.

Wnoszę również o uchwalenie przez Radę Miasta wniosku o przeprowadzenie niezależnego audytu wszystkich wydatków poniesionych w bieżącej samorządowej kadencji przez Gminę Lublin, jej jednostki budżetowe oraz spółki z udziałem lub akcjonariatem naszego miasta.

 

Wielu mieszkańców Gminy Lublin podejmowało już od dłuższego czasu liczne inicjatywy obywatelskie przynależne również Radzie Miasta, a w tym między innymi:

 

1) Wniosek do Prezydenta Miasta Lublin o ujawnienie rejestru umów i idących za tym wydatków Gminy Lublin, z których gro budzi bardzo poważne zastrzeżenia co do zakresu przedmiotowego, podmiotowego i rzeczowego poniesionych przez miasto kosztów (m. innymi wydatki na media i obsługę profilu UML na Facebook’u)

 

2) Ujawnienie finansowania przez Gminę Lublin prywatnej wysyłki wiadomości tekstowych o podwyższonej płatności z telefonów służbowych Urzędu Miasta Lublin oraz nieodpłatny wielokrotny wynajem sali w Trybunale Koronnym dla komercyjnego dziennika, który czerpie dodatkowo pokaźne profity z budżetu naszego miasta.

 

3) Kary wymierzane spółkom z udziałem bądź akcjonariatem miasta za niedostarczanie do sądu skarg obywateli występujących o informacje na wniosek (MOTOR Lublin S.A., Targi Lublin S.A., ZDiM Lublin)

 

4) Ujawnianie odmów lub bezczynności jednostek budżetowych i spółek Gminy Lublin udzielania informacji na wniosek (ZTM, ZDiM Lublin, PLL S.A., MOTOR Lublin S.A., SPR Lublin S.A.)

 

5) Ujawnienie odmowy większości spółek z udziałem lub akcjonariatem Gminy Lublin w/s ogólnej informacji na temat ewentualnej wysyłki SMS Premium w plebiscytach Człowiek Roku Lublina organizowanych przez jeden z lokalnych dzienników (LPEC S.A., MPWiK Sp z o.o., MPK Sp z o.o., PLL S.A., Targi Lublin S.A., MOSiR Sp z o.o.)

 

6) Odmowy spółek z udziałem lub akcjonariatem Gminy Lublin ujawnienia w formie wykazów zawierających ilość i wartość innych form zatrudnienia i zleceń poza stosunkiem pracy i prawem o zamówieniach publicznych w 2013 roku (LPEC S.A., MPWiK Sp z o.o., MPK Sp z o.o., PLL S.A., Targi Lublin S.A., MOSiR Sp z o.o.)

 

7) Ujawnienie składania po terminie lub nie składanie w ogóle albo składanie z poważnymi formalnymi brakami sprawozdań finansowych i wniosków o ujawnienie podwyższania kapitałów akcyjnych przez spółki z udziałami bądź akcjonariatem Gminy Lublin, które w opinii biegłych rewidentów utraciły płynność finansową, osiągnęły ujemną wartość kapitałów własnych i powinny zostać postawione w stan upadłości, a nie dokapitalizowywane z publicznych środków poza jakąkolwiek kontrolą późniejszych wydatków (MOTOR Lublin S.A., SPR Sportowa S.A., MPK Lublin Sp z o.o.)

 

8) Ujawnienie znacznego przekroczenia budżetu „rewitalizacji” Ogrodu Saskiego poprzez pozaprzetargowe zadania dodatkowe zlecane do wcześniej ogłoszonych zamówień publicznych. Pierwotnie zakładane koszty przekroczone zostały o ponad 30% ich planowanej wartości.

 

9) Ujawnianie ukrywania potężnych strat finansowych, przeterminowanych zobowiązań lub utraty płynności finansowej, gigantycznego umarzania kapitałów czy też wysokości strat kwalifikujących do zgłoszenia wniosku o upadłość w spółkach z udziałem bądź akcjonariatem Gminy Lublin:

a) MOSiR Lublin Sp z o.o.(100% udziałów Gminy Lublin) - zbilansowana strata skumulowana na koniec 2012 roku opublikowana w KRS - ponad 12 milionów 400 tysięcy złotych , umorzenia kapitału ponad 25 milionów złotych.

b) MPK Lublin Sp z o.o.(100% udziałów Gminy Lublin) - zbilansowana strata skumulowana na koniec 2012 roku opublikowana w KRS - 35 milionów 492 tysięcy 917 złotych, zobowiązania krótko i długoterminowe na ponad 100 milionów złotych.

c) PLL S.A.(55,16% udziałów Gminy Lublin) - zbilansowana strata skumulowana na koniec 2012 roku opublikowana w KRS - 36 milionów 739 tysięcy 585 złotych, Zmniejszenie kapitału własnego w 2012 wyniosło 16 milionów 446 tysiące 138 zł, zmniejszenie funduszu rezerwowego wyniosło 5 milionów 700 tysięcy złotych, zobowiązania wzrosły o ponad 270 milionów 189 tysięcy złotych, a w tym zobowiązania długoterminowe wzrosły o 183 tysiące 600% sięgając kwoty 128 milionów 871 tysięcy 211 złotych, zobowiązania krótkoterminowe wzrosły o 80,3% sięgając kwoty 51 milionów 321 tysięcy 333 złotych.

d) MOTOR Lublin S.A.(pond 80% akcji Gminy Lublin) oraz SPR Sportowa S.A.(ponad 97% akcji Gminy Lublin) przy skumulowanych łącznych stratach ponad 15 milionów złotych osiągnęły ujemną wartość kapitałów własnych w łącznej kwocie przekraczającej minus 4 miliony złotych i już dawno utraciły tym samym płynność finansową.

e) Targi Lublin S.A.(42,44% akcji Gminy Lublin)strata netto za 2012 rok wyniosła 1 milion 237 tysięcy 810 złotych, zobowiązania i rezerwy na zobowiązania wyniosły 22 miliony 166 tysięcy złotych.

 

10) Apele do Radnych Gminy Lublin o zainteresowanie się patologią panującą w spółkach i udziałem bądź akcjonariatem Gminy Lublin czy też z wniosek do Radnych o zablokowanie przekształcenia LPEC ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną do czasu przeprowadzenia wszystkich związanych z tym czynności zgodnie z literą prawa i zasadami współżycia społecznego.

 

Wszelkie inicjatywy Was jako radnych czy też działania obywatelskie w powyższym zakresie spotykały się z dezinformacją, niedomówieniami czy wręcz publicznym potwierdzaniem nieprawdy przez prezydenta miasta, działającego w jego imieniu dyrektora biura nadzoru właścicielskiego Urzędu Miasta Lublin lub prezesów spółek z udziałem bądź akcjonariatem Gminy Lublin (MOSIR Sp z o.o., SPR Sportowa S.A., MOTOR Lublin S.A.)

 

Proszę byście Państwo pamiętali, że jednostki budżetowe i spółki z udziałem lub akcjonariatem Gminy Lublin powstały i funkcjonują w oparciu o środki publiczne, które w przypadku znacznych strat finansowych w sposób pośredni lub bezpośredni obciążają wszystkich podatników i mieszkańców naszego miasta, a ich upadłość oznaczać będzie utratę kapitałów zakładowych bądź akcyjnych oraz wniesionych dokapitalizowań i udzielonych dotacji celowych i innej pomocy publicznej.

 

Brak w BiP Urzędu Miasta Lublin publikacji wyników ponad 40 zewnętrznych kontroli przeprowadzonych w 2013 roku oraz kompleksowej kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej przeprowadzonej w 2012 roku świadczy nie tylko o kolejnym naruszeniu przez Prezydenta naszego miasta prawa ale przede wszystkim kolejnej próbie ukrycia przed mieszkańcami i Radą Miasta prawdy o stanie Gminy Lublin i braku właściwej kontroli na działami Urzędu Miasta Lublin.

 

Działania Prezydenta Miasta, dyrektorów jednostek budżetowych oraz zarządów spółek z dominującymi udziałami i akcjonariatem miasta w/s udzielania informacji publicznych na wniosek nacechowane są niechęcią, opieszałością lub wręcz notorycznymi odmowami, które przy obywatelskiej konsekwencji mogą i będą skutkować karami i kosztami nakładanymi przez organy administracji publicznej wyższego stopnia i wymiaru sprawiedliwości, co nie służy dobrze ani wizerunkowi naszego miasta ani jego i tak nadwyrężonym do granic możliwości finansom.

 

Jako jeden z wnioskodawców szeregu wystąpień o udzielenie informacji publicznych przez Gminę Lublin oraz jej jednostki budżetowe i spółki z dominującym udziałem lub akcjonariatem naszego miasta uważam, iż inicjatywy obywatelskie podejmowane w kierunku zapobieżenia realizacji przez Miasto Lublin scenariusza Gminy Rewal zostały już wyczerpane, a rozwiązanie zaistniałej sytuacji prawnofinansowej spoczywa już tylko i wyłącznie na kontrolno-stanowiących uprawnieniach Radnych Gminy Lublin.

 

W podniesionych wyżej kwestiach dysponuję obszerną dokumentacją, z której gro stanowią fotokopie akt spółek pozyskane w czytelni KRS oraz informacje wyegzekwowane od Prezydenta Miasta Lublin, jednostek budżetowych i spółek – z tego też względu wnoszę jak na wstępie o odrzucenie sprawozdania Prezydenta Miasta oraz nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta Lublin za 2013 rok.

 

Z poważaniem,

Andrzej Filipowicz

Lublin, 24 czerwca 2014 roku

 

Post scriptum

Radni większością głosów przyjęli projekty uchwał, których dotyczył powyższy list otwarty. Wyniki głosowań dostępne są tu.

Znamienny w tym wszystkim jest fakt, że informacje o fatalnej kondycji finansowej spółek z udziałem/akcjonariatem miasta, które osiągnęły ujemny kapitał własny zostały nie tylko przemilczane w sprawozdaniu finansowym prezydenta miasta i opinii biegłego rewidenta oraz lokalne media, ale dodatkowo prezydent na sesji rady miasta twierdził, że "Wszystkie raporty są pozytywne dla zarządów spółek."

Sytuacja, w której osiągnięcie ujemnej wartości kapitału akcyjnego może być oceniona pozytywnie przez biegłego rewidenta może mieć miejsce chyba tylko wtedy, gdy sprawujący nad nią jednoosobowo nadzór właścicielski czyni to nie na jawie, a we śnie...